اخرين مطالب
» گزارش تصویری اردوی تفریحی طلاب حفظ تابستان 1403
» گزارش تصویری مراسم اختتامیه کلاسهای دوره تابستانه
» مراسم اختتامیه کلاسهای دوره تابستانه
» گزارش تصویری همایش علمی اصول حاکم بر سیره نبوی
» همایش علمی اصول حاکم بر سیره نبوی
» ام ابیها
» اسماعیل هنیه
» ام عماره
» شیخ محمد علی خالدی
» اقامه نماز میت غایب برای مرحوم شیخ محمد علی خالدی سلطان ...
» گزارش تصویری مراسم اختتامیه کلاسهای دوره تابستانه
» مراسم اختتامیه کلاسهای دوره تابستانه
» گزارش تصویری همایش علمی اصول حاکم بر سیره نبوی
» همایش علمی اصول حاکم بر سیره نبوی
» ام ابیها
» اسماعیل هنیه
» ام عماره
» شیخ محمد علی خالدی
» اقامه نماز میت غایب برای مرحوم شیخ محمد علی خالدی سلطان ...
پیوندهای مرتبط
مطالب پربیننده
برگزاری امتحانات پایانی کلاسهای منهج چهارساله سال تحصیلی ۱۴۰۲.۴۰۳
معاونت علمی نشست هم اندیشی علمای اهل سنت و شیعه با موضوع بصیرت اسلامی
معاونت اجتماعی برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان
معاونت قرآنی کانال رسمی مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در آپارات
آپارات برگزاری دوره بازآموزی روحانیون حج 1402 در مدرسه اسماعیلیه
مدرسه حج هرمزگان صفحه رسمی اینستاگرام مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
https://www.instagram.com/esmaeelyeh.shaykhan مراسم آغاز سال تحصیلی 402-403 مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
با حضور شیخ عبدالرحیم خطیبی و شیخ محمد صالح امینی
معاونت علمی نشست هم اندیشی علمای اهل سنت و شیعه با موضوع بصیرت اسلامی
معاونت اجتماعی برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان
معاونت قرآنی کانال رسمی مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در آپارات
آپارات برگزاری دوره بازآموزی روحانیون حج 1402 در مدرسه اسماعیلیه
مدرسه حج هرمزگان صفحه رسمی اینستاگرام مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
https://www.instagram.com/esmaeelyeh.shaykhan مراسم آغاز سال تحصیلی 402-403 مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
با حضور شیخ عبدالرحیم خطیبی و شیخ محمد صالح امینی
دو خصوصیت جوان در قرآن | مقالات | 4 اسفند 1394 |
در حقیقت جوانی رگ زندگی است ، و صلاح آن مساوی است با صلاح امت و فساد آن برابر است با فساد امت اسلام . به توانمندی بین دو ضعف طفولیت و پیری جوانی گفته می شود . بیشترین چیزی که عرب بخاطر آن حسرت خورده و گریه کرده است جوانی بوده است : شاعر می گوید : الا لیت الشباب یعود یوما / فاخبره بما فعل المشیب ای کاش جوانی بر می گشت و به او خبر می دادم که پیری با من چکار کرد . دوران جوانی دوره ی ایجاد تغییر و تحول در خویشتن و جامعه به سوی پیشرفت و تکامل است ، اگر در زندگی موثرین بر جامعه ی بشریت نظری افکنیم می بینیم که تحول اساسی از دوران جوانی شروع شده است : پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم در سن 40 سالگی که اوج کمال و قدرت جوانی است به پیامبری مبعوث شدند . ابوبکر صدیق در 37 سالگی ، عمر فاروق در 31 سالگی ، عثمان ذی النورین در 35 سالگی ، علی بن ابیطالب در 18 سالگی به اسلام وارد شدند . و اطرافیان پیامبر صلی الله علیه و سلم را جوانان احاطه کرده بودند . آن حضرت صلی الله علیه و سلم می فرمایند : اوصیکم بالشباب خیرا فانهم ارق افئده ، الا و ان الله بعثنی بالحنیفینه السمحة فحالفنی الشباب و خالفنی الشیوخ : شما را سفارش می کنم که با جوانان به خوبی رفتار کنید ، آگاه باشید خداوند با دین راست و آسان مرا مبعوث فرمود ، پس جوانان با من هم پیمان شدند اما پیران مخالفت ورزیدند . لذا بایستی جوانی را غنیمت شمرد ، رسول اکرم صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرمایند : پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت بشمار : که یکی از آنها مورد زیر است : جوانیت را قبل از فرا رسیدن پیری غنیمت بشمار .. باید بدانیم که اهل بهشت جوان هستند : در حدیثی آن حضرت می فرمایند : اهل بهشت جوان و بی مو هستند که لباسهایشان کهنه نمی شود و جوانیشان از بین نمی رود . با این مقدمه ، جوانی دوران مهمی است و مقتضیات خاص خود را دارد ، ارزش جوان به همت و عزم و در راستای اوامر الهی حرکت کردن است و بدین منظور در ادامه چند خصوصیت از ویژگیهای جوان قرآنی را بیان می کنم ، جوانی که دارای صفاتی است که مرضی رضای الله است : 1- یکی از خصوصیات جوان قرآنی این است که در راه خدا از ملامت هیچ ملامتگری نمی هراسد ، نمونه اش در قرآن در مورد اصحاب کهف داریم که خداوند در مورد آنها می فرماید : (( آنان جوانانى بودند كه به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم.و دلهایشان را استوار گردانیدیم آنگاه كه [به قصد مخالفت با شرك] برخاستند و گفتند: «پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمین است. جز او هرگز معبودى را نخواهیم خواند، كه در این صورت قطعاً ناصواب گفتهایم.»سوره کهف 13-14 . وقتی این جوانان به خاطر الله ، اینگونه در راستای رضایت پروردگار حرکت کردند ، خداوند هم امر آنها را عهده دار شد : و لذا در غار سیصد و نه سال به خواب رفتند و در طول این مدت خود پروردگار زمینه های سالم ماندنشان در خواب را فراهم نمود و فضا را بگونه ای قرار داد که متعفن نشود و لذا نور آفتاب را به ان غار می تاباند : می فرماید : (( و آفتاب را مىبینى كه چون برمىآید، از غارشان به سمت راست مایل است، و چون فرو مىشود از سمت چپ دامن برمىچیند، در حالى كه آنان در جایى فراخ از آن [غار قرار گرفته]اند. این از نشانههاى [قدرت] خداست. خدا هر كه را راهنمایى كند او راهیافته است، و هر كه را بىراه گذارد، هرگز براى او یارى راهبر نخواهى یافت.))سوره ی کهف 17 . و آنها را به این طرف و آن طرف می چرخاند تا ایستایی خون پیش نیاید همان گونه که مادر فرزندش را جابجا می کند . پروردگار می فرماید : (( و مىپندارى كه ایشان بیدارند، در حالى كه خفتهاند و آنها را به پهلوى راست و چپ مىگردانیم، ..))کهف 18 و برای اینکه کسی آرامش خوابشان را به هم نزند ، به نسبت آنها صورت مشاهده در دلها ترس انداخته بود ، خداوند می فرماید : (( گر بر حال آنان اطلاع مىیافتى، گریزان روى از آنها برمىتافتى و از [مشاهده] آنها آكنده از بیم مىشدى.)) کهف 18 . و اینگونه خداوند بعد از 309 سال آنها را زنده گرداند و نشانه ای قرار داد ، چرا ؟ چون آنها گفته بودند : پروردگار ما پروردگار آسمان ها و زمین است .. ما چقدر در راستای اجرای فرامین الهی ، گام بر می داریم ؟! 2- یکی دیگر از خصوصیات جوان قرآن : عفت است در این زمینه خداوند داستان یوسف علی نبینا و علیه الصلاه و السلام را برای ما بازگو می فرماید که چگونه از این گوهر عفت محافظت فرمود و خداوند او را به عنوان الگو قرار داد : می فرماید : (( و آن [بانو] كه وى در خانهاش بود خواست از او كام گیرد، و درها را [پیاپى] چفت كرد و گفت: «بیا كه از آنِ توام!» [یوسف] گفت: «پناه بر خدا، او آقاى من است. به من جاى نیكو داده است. قطعاً ستمكاران رستگار نمىشوند.»سوره یوسف 23 ابن قیم می گوید : تمام زمینه های گناه و فحشا برای یوسف فراهم بود اما با این وجود ، توجه به الله او را در امان نگه داشت : ایشان جوان بود و جوان در اوج شهوت است ، زن صاحب خانه بود و به درستی زمان مناسب را می توانست انتخاب کند ف درها قفل شده بود ، یوسف غریب بود و غریب بیشتر در معرض فحشاست ، و یوسف برده ی آن زن بود و حضورش در کنار زن هیچگونه حساستی نداشت ، اما یوسف پا به فرار گذاشت و خداوند همه ی درها را برایش باز کرد ، اما در ادامه بازهم زن ها دست بردار نبودند و اینجا بود که دست به دعا برداشت و ببنید که چه دعایی کرد ؟ (([یوسف] گفت: «پروردگارا، زندان براى من دوستداشتنىتر است از آنچه مرا به آن مىخوانند، و اگر نیرنگ آنان را از من بازنگردانى، به سوى آنان خواهم گرایید و از [جمله] نادانان خواهم شد.»))یوسف 33 آری ، دعا کرد که زندان برای من بهتر است ، شهوتی که بعضی ها بخاطر آن پول ها خرج می کنند و برای ارضایش سفرها می نمایند ، یوسف اینگونه آن را زیر پا له کرد و این بود که مقرب درگاه خداوند گشت .. بنابراین یک جوان باید توجه کند که در این زمان نقطه ی هدف دشمنان اسلام ، مسائل عفتی جوانان است ، از طرق مختلف و رسانه های گوناگون در راستای بی عفت نمودن دختران و پسران مسلمان گام بر می دارند ، لباسهای تحریک آمیز ، لباس های تنگ و کوتاه ، و نامناسب برای پسران و دختران روانه ی بازار نموده و از طریق سریال ها و فیلم هایشان آن را مد روز قلمداد می کنند و همیشه در حال نقشه کشی هستند ، پس باید مواظب بود که خدایی ناکرده در دام این عمل شنیع گرفتار نیایند . در پایان ، یکی از روش های تربیتی وجدانی و ذهنی که رسول الله صلی الله علیه و سلم برای مبارزه با عمل زنا و فحشا آن را اجرایی می نمودند ذکر می کنم : و آن مخاطب قرار دادن وجدان و عقل جوان است به داستان زیر که در حدیث آمده است توجه کنید : جوانی جلو رسول الله صلی الله علیه و سلم قرار گرفت و گفت : یا رسول الله ائذن لی بالزنا ( ای رسول خدا به من اجازه بده زنا کنم ؟ ) رسول الله صلی الله علیه و سلم به عنوان پدری دلسوز و مهربان بدون اینکه او را از خود براند و یا دستور به زندانی کردن یا شلاق زدنش بدهد فرمود : ( اترضاه لامک ؟ آیا این عمل را به نسبت مادرت می پسندی ؟ ) جوان گفت : پدر و مادرم فدایت باد ای رسول خدا ، هر گز نمی پسندم ، پس حضرت فرمود : آیا به نسبت خواهرت می پسندی ؟ جوان گفت : ای رسول خدا ، پدر و مادرم فدایت باد ، هر گز ، پیامبر ادامه داد : آیا به نسبت عمه ات می پسندی ؟ جوان گفت : خیر ، ای رسول خدا ، پدر و مادرم فدایت گردند ، حضرت در ادامه فرمود : آیا به نسبت خاله ات می پسندی ؟ جوان گفت : خیر ای رسول خدا ، پدر و مادرم فدایت گردند ، پس پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند : إذا زنیت فانما تزنی بام أو اخت او عمة او خالة للمسلین ( اگر زنا کنی تو در واقع با مادر یا خواهر یا عمه و یا خاله ی مسلمین زنا کرده ای )) و اینگونه از نظر وجدانی جوان را متاثر ساخت . لذا یکی از راههای مبارزه با این عمل شنیع : تصور این نکته است که عفت امت اسلام ، عفت تک تک ماست ، وقتی جوان چنین تصوری داشت ، در حفظ عفت امت اسلام از هیچ امری دریغ نخواهد ورزید . ............................ شیخ عبدالله دریایی |
|
|
بخش اصلی
موضوعات سايت
دانشنامه جزیره قشم (48)
پاورپوینت (3)
دروس صوتی (2)
کلاس تفسیر شیخ خطیبی (5)
بروشور (3)
معاونت قرآنی (30)
معاونت اجتماعی (82)
معاونت علمی (74)
مدرسه حج روحانیون (40)
مجموعه تصاویر آموزشی (13)
مجموعه قواعد فقهی (2)
معادشناسی (22)
کتابخانه (55)
آشنایی با مساجد جهان (72)
اناشید اسلامی (194)
مسابقه پیامکی (34)
خبرها (629)
خطبه و سخنرانی (95)
نماهنگ (26)
نرم افزار شیخان (15)
آشنایی با ادیان و فرقه ها (23)
قصه های قرآنی (46)
اهل بیت رسول (17)
احادیث روزانه (317)
صحابه و صحابیات رسول (82)
مجله شیخان (121)
پرسش و پاسخ (12)
دیوان علامه اسماعیل (5)
سیمای بزرگان (32)
آلبوم عکس (146)
مشاهیر اهل سنت جنوب (23)
مقالات (470)
پاورپوینت (3)
دروس صوتی (2)
کلاس تفسیر شیخ خطیبی (5)
بروشور (3)
معاونت قرآنی (30)
معاونت اجتماعی (82)
معاونت علمی (74)
مدرسه حج روحانیون (40)
مجموعه تصاویر آموزشی (13)
مجموعه قواعد فقهی (2)
معادشناسی (22)
کتابخانه (55)
آشنایی با مساجد جهان (72)
اناشید اسلامی (194)
مسابقه پیامکی (34)
خبرها (629)
خطبه و سخنرانی (95)
نماهنگ (26)
نرم افزار شیخان (15)
آشنایی با ادیان و فرقه ها (23)
قصه های قرآنی (46)
اهل بیت رسول (17)
احادیث روزانه (317)
صحابه و صحابیات رسول (82)
مجله شیخان (121)
پرسش و پاسخ (12)
دیوان علامه اسماعیل (5)
سیمای بزرگان (32)
آلبوم عکس (146)
مشاهیر اهل سنت جنوب (23)
مقالات (470)
نظرسنجی
نظرشما در مورد سایت؟ |
آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت