اخرين مطالب
» گزارش تصویری اردوی تفریحی طلاب حفظ تابستان 1403
» گزارش تصویری مراسم اختتامیه کلاسهای دوره تابستانه
» مراسم اختتامیه کلاسهای دوره تابستانه
» گزارش تصویری همایش علمی اصول حاکم بر سیره نبوی
» همایش علمی اصول حاکم بر سیره نبوی
» ام ابیها
» اسماعیل هنیه
» ام عماره
» شیخ محمد علی خالدی
» اقامه نماز میت غایب برای مرحوم شیخ محمد علی خالدی سلطان ...
» گزارش تصویری مراسم اختتامیه کلاسهای دوره تابستانه
» مراسم اختتامیه کلاسهای دوره تابستانه
» گزارش تصویری همایش علمی اصول حاکم بر سیره نبوی
» همایش علمی اصول حاکم بر سیره نبوی
» ام ابیها
» اسماعیل هنیه
» ام عماره
» شیخ محمد علی خالدی
» اقامه نماز میت غایب برای مرحوم شیخ محمد علی خالدی سلطان ...
پیوندهای مرتبط
مطالب پربیننده
برگزاری امتحانات پایانی کلاسهای منهج چهارساله سال تحصیلی ۱۴۰۲.۴۰۳
معاونت علمی نشست هم اندیشی علمای اهل سنت و شیعه با موضوع بصیرت اسلامی
معاونت اجتماعی برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان
معاونت قرآنی کانال رسمی مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در آپارات
آپارات برگزاری دوره بازآموزی روحانیون حج 1402 در مدرسه اسماعیلیه
مدرسه حج هرمزگان صفحه رسمی اینستاگرام مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
https://www.instagram.com/esmaeelyeh.shaykhan مراسم آغاز سال تحصیلی 402-403 مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
با حضور شیخ عبدالرحیم خطیبی و شیخ محمد صالح امینی
معاونت علمی نشست هم اندیشی علمای اهل سنت و شیعه با موضوع بصیرت اسلامی
معاونت اجتماعی برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات حفظ قرائت و اذان
معاونت قرآنی کانال رسمی مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در آپارات
آپارات برگزاری دوره بازآموزی روحانیون حج 1402 در مدرسه اسماعیلیه
مدرسه حج هرمزگان صفحه رسمی اینستاگرام مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
https://www.instagram.com/esmaeelyeh.shaykhan مراسم آغاز سال تحصیلی 402-403 مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
با حضور شیخ عبدالرحیم خطیبی و شیخ محمد صالح امینی
مختصری از دروس النحو الواضح | مقالات | 13 تير 1396 |
+اسماء خمسه اسماء خمسه : أب ـ أخ ـ حم ـ فو ـ ذو اعراب اسماء خمسه: • رفع با واو مانند: جاء أبوسعید • نصب با الف مانند: ودعنا أبا سعید • جر با یاء مانند: رضینا عن أبی سعید شرط اعراب اسماء خمسه به حروف : 1- مضاف باشند 2- مضاف الیه آنها یاء متکلم نباشد. +اسم اشاره اسم اشاره: اسمهایی هستند که دلالت بر مشار الیه معین می دهند. اسماء اشاره عبارتند از ذا برای مفرد مذکر ـ ذه برای مفرد مونث ـ ذان برای مثنای مذکر ـ تان برای مثنای مونث و اولاء برای جمع مذکر یا مونث. اعراب اسمهای اشاره برای مثنی همانند اعراب مثنی است یعنی رفع با الف و نصب و جر با یاء مانند: ذان ولدان مهذبان ـ إن هذین فائزین +فاعل تعریف فاعل: اسم مرفوعی که قبل از آن فعل می آید و دلالت بر کسی می دهد که فعل را انجام داده است. مثال: طار العصفور ـ جری الحصان ـ حضر الغائب +نائب فاعل تعریف نائب فاعل: هرگاه فعل متعدی باشد سپس بصورت مجهول بیاید مفعول اول جانشین فاعل می شود و تمامی احکام فاعل به آن تعلق می گیرد. مانند: نقل علی الخبر / نقل الخبر انواع نائب فاعل: 1- جارو مجرور مانند: یجلس فی الحدیقة 2- ظرف مانند سهرت لیلة القمراء 3- مصدر مانند هجم هجوم عنیف نکته: ظرف و مصدر مشروط به اینکه مختص و متصرف باشند می توانند بعنوان نائب فاعل قرار بگیرند. • منظور از متصرف بودن آن است که جامد و مبنی نباشند و در استعمال نزد عربها همیشه بصورت منصوب نباشند. • مختص بودن به دو شکل واقع می شود: 1- اینکه مضاف باشند و مضاف الیه داشته باشند مانند: یسجد سجود الخاشعین ـ سهرت لیلة قمراء 2- اینکه موصوف باشند و صفت داشته باشند مانند: هجم هجوم عنیف ـ یمشی أمامک +خبر انواع خبر: 1- خبر مفرد: مانند: القطار سریع 2- خبر جمله فعلیه: مانند: النظافة تنشط الجسم 3- خبر جمله اسمیه مانند: المهذب أصدقاءه کثیرون 4- خبر شبه جمله (ظرف) مانند الساعة تحت الوسادة 5- خبر شبه جمله (جار و مجرور) مانند: المطر من السحاب مواضع تقدیم وجوبی خبر (جاهایی که مقدم شدن خبر بر مبتدا واجب است): 1- هنگامی که خبر از الفاظی باشد که صدارت در کلام دارد و همیشه اول جمله می آید. مانند: أین کتابک 2- هنگامی که خبر شبه جمله (ظرف یا جارو مجرور باشد) و مبتدا نکره غیر مخصصه باشد. مانند: عندی سیارة ـ للقادم دهشة +لای نفی جنس لای نفی جنس: لای نفی جنس عمل إن و اخواتش را انجام می دهد پس مبتدا را بعنوان اسم خود منصوب و خبر را بعنوان خبر خود مرفوع می کند مانند: لا شاهد زور محبوب شروط عمل لای نفی جنس: 1- هیچ حرف جری بر آن وارد نشده باشد. (اگر این شرط نباشد فقط عمل لا باطل می شود و مهمله می گردد) 2- اسم و خبر آن هر دو نکره باشند. 3- بین لای نفی جنس و اسم آن فاصلی وجود نداشته باشد. (اگر شرط 2و3 نباشد لا عمل نمی کند و تکرار لا واجب می گردد) +لا سیّما لاسیّما : برای بیان برتری مابعد آن بر ماقبلش در حکم می آید. حالات اسم واقع بعد از لاسیما: 1- اگر اسم بعد از لاسیما معرفه باشد فقط رفع و جر آن جایز است. مانند: أحب رجال الأدب ولاسیما الشعراء / الشعراء 2- اگر اسم بعد از لاسیما نکره باشد رفع و جر و نصب آن جایز است. مانند: أحب سکنی القری ولاسیما قریة / قریة / قریة علی النیل +مفعول مطلق مفعول مطلق: اسم منصوبی است که موافق لفظ فعل می آید و بعد از فعل برای تأکید فعل یا بیان نوع یا بیان عدد فعل واقع می گردد. مانند: لعب حسن لعبا ـ یثب النمر وثوب الأسد ـ أکل علی أکلتین +مفعول لأجله مفعول لأجله: اسم منصوبی است که بیانگر سبب انجام فعل یا علت حاصل شدن فعل است. مثال: قم احتراما لأستاذک +مفعول معه مفعول معه: اسمی است که بعد از واو معیت می آید و دلالت بر چیزی می دهد که فعل به همراهی او واقع شده است . مانند: قرأ زهیر والمصباح +مفعول فیه مفعول فیه : اسمی است که برای بیان زمان یا مکانی که فعل در آن حاصل شده ذکر می شود و بر دو نوع است: ظرف زمان و ظرف مکان مانند: سافرت لیلا ـ وقفت تحت علم العلم +حال تعریف حال: اسم منصوبی است که بیانگر هیئت و حالت فاعل یا مفعول در هنگام وقوع فعل است. مانند: عاد الجیش ظافرا انواع حال: 1- اسم مفرد: مانند: رجع القائد منصورا 2- جمله اسمیه مانند: حضر الضیوف و المضیف غائب 3- جمله فعلیه مانند: ذهب الجانی تحرسه الجنود 4- ظرف مانند: طلع البدر بین السحاب 5- جار و مجرور مانند: بعت الثمر علی الشجرة +تمییز تمییز: اسمی است که بیانگر رفع ابهام از ذات است و منظور از اسمی که قبلا ذکر شده و در آن احتمالات زیادی است را بیان می کند. مانند: العنب من ألذ أنواع الفاکهة طعما +مستثنی مستثی: اسمی که بعد از الا واقع می گردد مستثنی نام دارد. مستثنی منه: اسمی که قبل از الا می آید و از لحاظ معنایی شامل مستثنی می شود مستثنی منه نام دارد. مانند: حضر الأصدقاء الا علیا حالات مستثنی به إلا: 1- اگر مستثنی منه ذکر شده باشد و جمله مثبت باشد : نصب مستثنی واجب است. مانند: أثمرت الأشجار الا شجرة 2- اگر مستثنی منه ذکر شده باشد و جمله منفی باشد : در مستثنی دو وجه جایز است : • بعنوان مستثنی منصوب شود مانند: لم تتفتح الأزهار الا البنفسج • در اعراب از مستثنی منه تبعیت کند مانند: لم تتفتح الأزهار الا البنفسج 3- اگر مستثنی منه حذف شده باشد : مستثنی براساس جایگاهش در جمله همانطور که الا وجود نداشته باشد اعراب می گردد. مانند: ما صاحبت الا الأخیار استثناء به غیر و سوی: اسم بعد از غیر و سوی بعنوان مضاف الیه آنها مجرور می شود و برای غیر و سوی اعراب مستثنی به الا ثابت می گردد. (براساس حالات مستثنی به الا) مانند: سلمت علی القادمین غیر سعید ـ لا ینال المجد غیر العاملین مستثنی بخلا و عدا و حاشا : اگر بعنوان فعل در نظر گرفته شوند مستثنی به آنها منصوب می شود و اگر بعنوان حرف جر در نطر گرفته شوند مستثنی به آنها مجرور می شود. مانند: قطفت الأزهار خلا الورد / الورد +منادی منادی : اسمی است که بعد از «یا» یا یکی از اخوات یا می آید و درخواست روکردن مدلول بسوی او می کند. انواع منادی: 1- منادای مضاف (همیشه منصوب است ) مانند: یا حارس البستان 2- منادای شبه مضاف ( همیشه منصوب است) مانند: یا لاهیا عن درسه 3- منادای نکره غیر مقصوده (همیشه منصوب است) مانند: یا شامتا إن الدهر خوان 4- منادای علم مفرد (مبنی بر علامتی که در حالت اعراب به آن مرفوع می شد) مانند: یا خلیل ـ یا محمدون +مضاف و مضاف الیه مضاف : اسمی است که به اسم مابعدش نسبت داده می شود و اگر تنوین داشته باشد تنوین آن حذف می گردد و اگر مثنی یا جمع مذکر سالم باشد نون آن حذف می شود. مانند: رکبت قطار الصباح ـ جاء معلمو المدرسة مضاف الیه: اسمی است که بعد از مضاف می آید و همیشه مجرور است. مانند: ابتعد عن قرین السوء +غیر منصرف غیر منصرف: اسمی است که تنوین نمی گیرد و با فتحه ای که جانشین کسره است مجرور می شود. عوامل غیرمنصرف شدن اسم: 1- علم بودن : اسم علم در موارد زیر غیرمنصرف است: • اگر مونث باشد مانند: سعاد ـ فاطمة • اگر أعجمی (غیر عربی ) باشد مانند: لندن ـ اسماعیل • اگر مرکب مزجی باشد مانند: نیویورک ـ بعلبک • اگر الف و نون زائده داشته باشد مانند: عثمان • اگر بر وزن فعل باشد مانند: احمد ـ یزید • اگر ثلاثی مذکر باشد که اول آن ضمه و حرف دوم آن فتحه باشد مانند: عمر 2- صفت بودن: صفت در موارد زیر غیر منصرف می شود: • اگر بر وزن فعلان باشد مانند: عطشان • اگر بر وزن أفعل باشد مانند: أسبق • از أحاد تا عشار و از موحد تا معشر مانند: مثنی ـ ثلاث • در کلمه أخر مانند: آخر ـ أخر 3- صیغه منتهی الجموع مانند: مدارس ـ مساجد 4- مونث دارای الف ممدوده مانند: صحراء 5- مونث دارای الف مقصوره مانند: حبلی ـ نعمی • اسم غیر منصرف چگونه منصرف می شود؟ اگر مضاف باشد یا الف و لام داشته باشد منصرف می شود و تنوین و کسره را می پذیرد. مانند: سلمت علی التلمیذ الأسبق ـ سررت من عصافیر الحدیقة +توابع توابع: کلماتی که در اعراب از ماقبل خود تبعیت می کنند و چهار نوع هستند: 1- نعت : لفظی که دلالت بر صفتی در اسم ماقبلش می دهد مانند: هذا کتاب مفید 2- توکید: تابعی است که در جمله می آید و توهمی که برای شنونده بوجود آمده و مقصود متکلم نبوده را برطرف می کند. توکید دو نوع است: • توکید لفظی : توکیدی است که با تکرار خود کلمه صورت می گیرد حال آن کلمه اسم باشد یا فعل یا حرف یا جمله باشد. مانند: رأیت التمساح التمساح ـ حضر حضر الغائب ـ أنت الملوم أنت الملوم • توکید معنوی : توکیدی است که با الفاظ النفس ـ العین ـ کل ـ جمیع ـ کلا و کلتا صورت می گیرد. مانند: کتبت الی الوزیر نفسه ـ قرأت الکتاب کله ـ نجح الأخوان کلاهما 3- بدل: تابعی است که با اسم قبلش که ذاتا مقصود متکلم نیست در ذهن مخاطب آماده می شود. انواع بدل: • بدل مطابق: ( اگر بدل و مبدل منه در معنی مساوی و مطابق باشند ) مانند: حضر أخوک حسن • بدل بعض از کل: ( اگر بدل جزئی از مبدل منه باشد ) مانند: قضیت الدین ثلثه • بدل اشتمال: ( اگر بدل مطابق و جزئی از مبدل منه نباشد اما مبدل منه شامل آن گردد) مانند: عجبت من الأسد إقدامه 4- عطف: تابعی است که بین آن و متبوعش یکی از حروف (واو ـ فاء ـ ثم ـ أو ـ أم ـ لا ـ بل ـ لکن ـ حتی) بیاید. مانند: أکلت الخوخ و العنب ..................................................................................... تهیه و تنظیم: شیخ محمد تشیخ «مدرس مدرسه علوم دینی اسماعیلیه» |
|
|
بخش اصلی
موضوعات سايت
دانشنامه جزیره قشم (48)
پاورپوینت (3)
دروس صوتی (2)
کلاس تفسیر شیخ خطیبی (5)
بروشور (3)
معاونت قرآنی (30)
معاونت اجتماعی (82)
معاونت علمی (74)
مدرسه حج روحانیون (40)
مجموعه تصاویر آموزشی (13)
مجموعه قواعد فقهی (2)
معادشناسی (22)
کتابخانه (55)
آشنایی با مساجد جهان (72)
اناشید اسلامی (194)
مسابقه پیامکی (34)
خبرها (629)
خطبه و سخنرانی (95)
نماهنگ (26)
نرم افزار شیخان (15)
آشنایی با ادیان و فرقه ها (23)
قصه های قرآنی (46)
اهل بیت رسول (17)
احادیث روزانه (317)
صحابه و صحابیات رسول (82)
مجله شیخان (121)
پرسش و پاسخ (12)
دیوان علامه اسماعیل (5)
سیمای بزرگان (32)
آلبوم عکس (146)
مشاهیر اهل سنت جنوب (23)
مقالات (470)
پاورپوینت (3)
دروس صوتی (2)
کلاس تفسیر شیخ خطیبی (5)
بروشور (3)
معاونت قرآنی (30)
معاونت اجتماعی (82)
معاونت علمی (74)
مدرسه حج روحانیون (40)
مجموعه تصاویر آموزشی (13)
مجموعه قواعد فقهی (2)
معادشناسی (22)
کتابخانه (55)
آشنایی با مساجد جهان (72)
اناشید اسلامی (194)
مسابقه پیامکی (34)
خبرها (629)
خطبه و سخنرانی (95)
نماهنگ (26)
نرم افزار شیخان (15)
آشنایی با ادیان و فرقه ها (23)
قصه های قرآنی (46)
اهل بیت رسول (17)
احادیث روزانه (317)
صحابه و صحابیات رسول (82)
مجله شیخان (121)
پرسش و پاسخ (12)
دیوان علامه اسماعیل (5)
سیمای بزرگان (32)
آلبوم عکس (146)
مشاهیر اهل سنت جنوب (23)
مقالات (470)
نظرسنجی
نظرشما در مورد سایت؟ |
آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت