« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

شیخ محمد علی خالدی | مشاهیر اهل سنت جنوب 30 تير 1403
شیخ محمد علی خالدی

شیخ محمد علی خالدی در سال ۱۳۰۰ هـ .ش موافق با ۱۳۴۰ هـ . ق در بندرلنگه دیده به جهان گشود.

مادرش فاطمه سیدعبدالرحمن و پدرش علامه شیخ عبدالرحمن خالدی سلطان العلماء بود. هنوز دو سال از عمر او نگذشته بود که مادرش دار فانی را وداع گفت.

پدرش که نشانه های ذکاوت و تیزهوشی و علم دوستی را در او دید، به تربیت او همت گماشت و از همان دوران کودکی در جلسات علمی و اجتماعی پدر شرکت می کرد.

شیخ محمد علی سلطان العلماء به مکتب خانه رفت و قرآن کریم را ختم کرد و نوشتن و علوم ابتدایی را فراگرفت.

پس از آن از محضر پدر بزرگوارشان کسب فیض نمودندو به عالمی متبحّر تبدیل شدند، او علوم مختلفی چون تفسیر ، حدیث، اصول دین، اصول فقه، نحو، صرف، کلام، معانی، بیان، بدیع، منطق، فرائض، حساب، مصطلح، عروض و قافیه را نزد پدر فرا گرفتند.

پس از آنکه جهت ادامه تحصیل به هند عزیمت کردند، در سن شانزده سالگی، پدر بزرگوارشان ایشان را به ازهر شریف فرستادند و تزکیه نامه ای را برای شیخ ازهر که در آن زمان شیخ محمد مصطفی مراغی بود، ارسال کردند.

ایشان پس از بازگشت از سفر علمی خود در زمان پدر، عهده دار تدریس در مدرسه رحمانیه بندرلنگه شد.

پس از درگذشت والد مکرمشان، مدیریت مدرسه رحمانیه به عهده گرفت و مدرسه را با نام «مدرسه علوم دینی سلطان العلماء» احیا کرد و به مدت بیش از چهل سال به تنهایی همه دانش های شرعی را برای طالبان دانش، تدوین می کرد که حاصل تلاش چهل ساله، علما ، فرهیختگان و خطبای فراوانی است که الحمدلله در منطقه به فعالیت دینی و علمی مشغول هستند.

ایشان افزون بر فعالیت های علمی و تدریس، با تعامل خوب با خیّرین و علم دوستان هزینه های اداره این مدرسه را که امروز به«مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء» تغییر نام پیدا کرده است مدیریت می کنند.

شیخ خالدی افزون بر تدریس ، بخشی از وقت خود را صرف گذراندن با مردم و اقدام به رتق و فتق امور آنها می کرد، این برنامه که معمولا عصر ها برگزار می شد به پرسشها و استفتاءات مردم پاسخ می گفت و افراد زیادی از این مجالس ، بهره های فراوانی برده اند.

شیخ خالدی علاوه بر فعالیت های علمی ، تلاش و جدیت فراوانی در راه اندازی پروژه های خیری دارد؛ مساجد، مدارس، دانشکده ها، درمانگاهها و مکتب خانه های فراوانی که تعداد آناها به ۲۰۰ پروژه می رسد ، از دست آوردهای نیک اندیشی ایشان به شمار می آید.

ایشان کتاب های ارزشمند زیادی در علوم مختلف تالیف نموده اند که از جمله ی آنها می توان به عناوین زیر اشاره کرد: صفوة العرفان ، غایة المأمول ، شرح اربعین نووی ، شرح عقیده طحاویه و الخطب المنبریه

علامه شیخ محمدعلی خالدی ملقب به “سلطان‌العلماء روز دوشنبه (25 تیرماه 1403) در سن 103 سالگی در دبی دار فانی را وداع گفت.
بازديد:301| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت