« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

روژه گارودی فیلسوف و دانشمند مسلمان فرانسوی درگذشت | خبرها 31 خرداد 1391
روژه گارودی فیلسوف و دانشمند مسلمان فرانسوی درگذشت

به نقل از خبرگزاری فرانسه، "روژه گارودی" فیلسوف نامدار فرانسوی و یکی از منکران اصلی هولوکاست روز چهارشنبه در سن 99 سالگی در پاریس درگذشت.
خبر مرگ روژه گارودی روز جمعه در فرانسه منتشر شد؛ اما وی دو روز قبل، چهارشنبه ١٣ ژوئن (٢٤ خرداد) در ٩9 سالگی، در منزل خود در حومۀ پاریس درگذشت.
پدر گارودی فردی لائیک بود؛ وی مادری کاتولیک داشت اما پس از کسب مدارج عالی علمی در سال 1982 در مرکز اسلامی ژنو به اسلام روی آورد و از آن پس فعالیت‌های خود را در مخالفت با صهیونیسم جهانی و اشغال فلسطین آغاز کرد.
وی اولین اقدام عملی خود را در مخالفت با اشغال فلسطین با مقاله‌ای تحت عنوان "معنی خصومت اسرائیل بعد از جنایت‌های لبنان" منتشر کرد و در آن با اشاره به جنایت‌های صبرا و شتیلا به مخالفت با مواضع رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان پرداخت.
وی در سال 1996 نیز کتابی با عنوان "افسانه‌های تشکیل دهنده سیاست اسرائیل"، مساله هولوکاست را به چالش کشید و اعلام کرد که این مساله دروغ است و آمار و تعدادی که یهودیان از قربانیان هولوکاست منتشر می‌کنند، صحیح نیست و بیشتر تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای صهیونیسم است؛ این مساله باعث واکنش‌های شدید در میان جوامع یهودی و طرفداران صهیونیست‌ها شد.
گارودی در سال 1998 به دلیل نوشتن کتاب مذکور به یک سال زندان محکوم شد.
رسانه‌های فرانسوی که روز جمعه خبر مرگ وی را منتشر کردند، طی ده سال اخیر به ندرت از او اسم برده بودند.

زندگینامه:

در سال ‏۱۹۱۳ در شهر مارسی به دنیا آمد. پس ازطی دوره دبیرستان، تحصیلات عالی خود را در رشته فلسفه تا اخذ درجه اگرگاسیون ادامه داد. سپس عضو کمیته مرکزی‏ حزب کمونیست فرانسه شد. در سالهای ۱۹۴۵ و ۱۹۵۱ به عضویت مجلس ‏موسسان، در ۱۹۵۶ به نمایندگی مجلس ملی فرانسه، و در ۱۹۵۹ به ‏سناتوری مجلس سنای فرانسه انتخاب گردید. در ۱۹۶۳ با نوشتن‏ رساله‌ای تحت عنوان فرضیه مادی‌گرایانهٔ شناخت ، به اخذ درجه دکتری در فلسفه نائل ‏آمد. در ۱۹۵۹ به دانشیاری دانشگاه کلرمون فران و در ۱۹۶۵ به استادی فلسفه در دانشگاه ‏پوآتیه منصوب گردید.

گارودی در طی جنگ جهانی دوم در شهر جلفهٔ الجزایر به عنوان اسیر جنگی ویشی فرانس زندانی بود؛ او عضو حزب کمونیست فرانسه بود و در کتاب الگوئی برای سوسیالیسم در فرانسه که در سال ۱۹۶۸ منتشر کرد، سعی کرد مارکسیسم را با مسیحیت کاتولیک آشتی دهد. حتی در کتاب مارکسیسم در قرن بیستم کوشید نشان دهد که مارکسیسم می‌تواند ارزشهای مذهبی را در خود جذب ‏کند.

او در سال ۱۹۶۸ در پی انتقاد از اشغال چکسلواکی توسط شوروی از حزب کمونیست اخراج شد. با این حال او مرکزی را به نام "مرکز مطالعات مارکسیستی" تاسیس کرد و به مدت ۱۰ سال آن را اداره نمود.

عضویت وی در برنامه گفتگوی مسیحیت – کمونیسم در دهه ۱۹۶۰ او را به مسایل دینی علاقه مند کرد و به تدریج در دهه ۱۰۷۰ متمایل به مذهب کاتولیک نمود. بعدها با اسلام آشنا شد و در ۱۹۸۲ در ژنو تغییر دین خود به اسلام را اعلام کرد تا به گفته خودش "گمشده خود را در آن بیابد". او در کتاب خود با عنوان "اسلام دین آینده" که جایزه ملک فیصل در سال ۱۹۸۵ را به خود اختصاص داد، گفته‌است که اسلام در پذیرش مردمی که به توحید ایمان دارند، بیشترین سعه صدر را داشته‌است. وی معتقد است که حضور پیروان دین‌های مختلف در محل پیدایش اسلام یعنی خاورمیانه، بزرگترین دلیلی است که برای سعه صدر اسلام در پذیرش فرهنگ‌ها و تمدن‌ها می‌توان عنوان کرد. او می‌گوید: نکته شگفت انگیز این است که در سایه تعالیم اسلامی، ملت‌های عرب امکان همزیستی میان تمدن‌های مختلف را فراهم کردند. به نوشته گارودی، مسلمانان در صدر اسلام توانستند تمدن‌ها و فرهنگ‌های بزرگی در آسیا، آفریقا و اروپا را به هم پیوند دهند و فرهنگ و تمدن خود را قوی و واکسینه کنند.

در کتاب هشدار به زندگانی اعلام می‌دارد که غربیان مسیحی در حال کشتن ‏فرزندان و نوادگان خود هستیم، زیرا شیوه رشد ما به بن بست مرگ‏ انجامیده‌است. در همین کتاب او به تحقیق در باره‏ ادیان بزرگ، مانند زرتشتی‌گری، هندوگرایی، دین بودا و یهود می‌پردازد و سرانجام کمال مطلوب خود را در اسلام‏ می‌یابد و سپس مسلمان می‌شود. او با مسلمان سنی شدن در ۱۹۸۲ نام «رجاء» را برگزید و آن دو دکترین را کنار گذاشت. روژه تا قبل از مرگ در اسپانیا زندگی می‌کرد.

گارودی در مه ۱۹۹۷ مأموریت یافت تا یک سری مقاله برای یک هفته‌نامهٔ عربی که توسط سرویس عربی بی‌بی‌سی در لندن منتشر می‌شد بنویسد. در ۱۹۹۸، یک دادگاه فرانسوی وی را برای انکار هولوکاست و افترای نژادی مجرم شناخت و بخاطر کتاب اسطوره‌های بنیان‌گذار سیاست اسرائیل که در سال ۹۵ نوشته بود، ۱۲۰٬۰۰۰ فرانک فرانسه جریمه کرد. این کتاب با پذیرفتن دیدگاه‌های منکر هولوکاست، رابرت فاریسون، اظهار می‌کند که در طی هولوکاست یهودیان در اطاق‌های گاز کشته نشدند و به سرعت عربی و فارسی ترجمه شد. برای پشتیبانی از گارودی وکیل سودانی، یک تیم حقوقی پنج نفره را گرد آورد تا از گارودی در محاکمه‌اش در پاریس پشتیبانی کنند.
این محاکمه که منجر به محکومیت او به پرداخت غرامت شد، او را در کشورهای اسلامی معروف کرد. پس از آن او به چندین کشور مسلمان دعوت شد و بارها به خاور میانه و از جمله به ایران سفر کرد.
وی چندین بار به تهران، قاهره، بیروت، دمشق، امان، قطر و سرزمین‌های فلسطینی سفر کرد. در ایران، رییس جمهوری وقت، محمد خاتمی نیز وی را به حضور پذیرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۹ با اشاره به محاکمه و برخورد حکومت فرانسه با روژه گارودی که مدعی عدم کشتار یهودیها از سوی آلمان نازی شده بود، فرمود: شما کجا دیده‌اید کسی بتواند در غرب علیه صهیونیسم حرفی بزند.

منابع:
1- ویکی‌پدیا
2- جام نیوز
بازديد:2442| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت