« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

زهد وپارسایی | مقالات 22 بهمن 1391
زهد وپارسایی
خطبه جمعه روستای کنارسیاه
خطیب وامام جمعه روستای کنارسیاه شیخ ابراهیم ابراهیمی درکوئیه مدرس مدرسه علوم دینی اسماعیلیه قشم گیاهدان
موضوع زهد وپارسایی

...............................................

سروران عزیز زهد و دوری از دنیا از مسائلی هست که انسان مومن نیازمند آن هست رسول مکرم اسلام در بسیاری از سخنان خودشان این مساله را برای ما مشخص ساختند که از دنیا روی گردان باشیم ودنیا زده نباشیم
حدیثی از احادیث گهربار رسول خدا در این مورد داریم که سهل ابن سعد ساعدی رضی الله عنه این حدیث را روایت نمودند ایشان می فرمایند جاء رجلٌ إلى النبي - صلى الله عليه- وسلم - فقال: يا رسول الله! دلني على عمل إذا عملته أحبني الله وأحبني الناس؟ فقال: ازهد في الدنيا يحبك الله، وازهد بما في أيدي الناس يحبك الناس
در این حدیث رسول خدا دوسفارش اکید برای امت دارند سفارش اول
ازهد في الدنيا يحبك الله از دنیا روی گردان باش زاهد در دنیا باش خداوند متعال تورا دوست می دارد امروز بزرگترین مشکل جامعه ما دلبستگی شدید به مادیات ودوری نمودند از معنویات است زمانیکه تعلق به دنیا در زندگی فرد باشد انسان خدا را فراموش نموده واز راه حق غافل می گردد واین جاست که رسول خدا می فرمایند خودت را از تعلقات دنیوی فارغ ساز البته این به این معنا نیست که انسان دنیا را نداشته باشد کار نکندنه بلکه نباید به دنیا دل ببندد ولاتنس نصیبک من الدنیا یا در دعایهامون می گویم ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخره حسنه هم خوبی در دنیا هم در آخرت
زهد در دنیا مقتضی جلب محبت باریتعالست انسان مومن و عاقل هیچ گاه دنیا را بر آخرت ترجیح نخواهد داد رسول خدا می فرمایند الکیس من دان نفسه وعمل لما بعد الموت انسان زیرک انسانی هست که به فکر آخرت است و برای روز قیامت عمل نیک ذخیره می نماید در آیات متعددی از قرآن کریم داریم که خداوند متعال : آخرت را بر دنیا ترجیح داده است
خداوند متعال می فرمایند : ((بل تؤثرون الحياة الدنيا والآخرة خيرٌ وأبقى)).وقال: (( تريدون عرض الدنيا والله يريد الآخرة)).وقال: ((ما عندكم ينفذ وما عند الله باق)) وقال: ((اعلموا أنما الحياة الدنيا لعبٌ ولهوٌ وزينة...)) وقال: (( قل متاع الدنيا قليل والآخرة خير لمن اتقى...)) خداوند متعال در مورد قارون می فرماید : ((فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ))تا ((تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ))
وقال تعالى: (( وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى)).
از زبان مومن آل فرعون : ((وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشَادِ يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ))
در بسیاری از احادیث هم رسول خدا در مورد اینکه انسان باید از دنیا روی گردان باشد و دلبسته به آن نباشد تاکیدات موکد نمودند در حدیثی که از جابر آمده می خوانیم وعن جابر بن عبد الله - رضي الله عنه - أن النبي - صلى الله عليه وسلم - مر بسوق والناس كنفته، فمر بجدي أسك ميت، فتناوله، فأخذ بإذنه فقال: أيكم يحب أن هذا له بدرهم؟ فقالوا: ما نحب أنه لنا بشيء، وما نصنع به؟ قال: أتحبون أنه لكم؟ فقالوا: والله لو كان حياً عيباً فيه؛ لأنه أسكُ، فكيف وهو ميت؟ فقال: والله للدنيا أهون على الله من هذا عليكم
وعن سهل بن سعد - رضي الله عنه - عن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال: لو كانت الدنيا تعدل عند الله جناح بعوضة ما سقى كافراً منها شربة ماء
در این حدیث رسول خدا مشخص می سازند که اگر دنیا به اندازه پره پشه ارزش داشت یک جرعه آب خدا به کافر نمی داد قال: النبی : ما الدنيا في الآخرة إلا كما يجعل أحدكم أصبعه في اليم، فلينظر بماذا ترجع .در این جا بیان می نماید که ارزش دنیا در مقابل آخرت چیست همانند کسی که انگشتش را به دریا وارد نماید وبرگرداند چه مقدار از دریا کم می شود
وقال رسول الله - صلى الله عليه وسلم- : من كانت الآخرة همه جعل الله غناه في قلبه، وجمع له شمله، وأتته الدنيا وهي راغمة، ومن كانت الدنيا همه، جعل الله فقره بين عينيه، وفرّق عليه شمله، ولم يأته من الدنيا إلا ما قدر له
آری براد ران عزیز هرکس که از دنیا و زرق وبرق آن روی گردان باشد الله متعال غنارا در قلبش می گذارد و دنیا را به او می دهد اما اگر کسی به خاطردنیا و به دست آوردن دنیا از آخرت غافل شود خداوند متعال فقر را نصیبش می نماید
وعن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم- : "يدخل فقراء المسلمين الجنة، قيل أغنيائهم بنصف اليوم، وهم خمسمائة عام
فقرا مسلمین به نصف روز وارد بهشت می شوند که معادل با 500سال است
براردان عزیز ماباید در مال وریاست وجاه ومقام زهد داشته باشیم رسول خدادر زهد نمونه کامل بود همچنین بزرگانی همچون علی ابن ابیطالب عبدالرحمن ابن عوف عثمان از بزرگانی بودند که در زهد نمونه بودند
امام حسن مجتبی امام حسین ودیگر اهل بیت در زهد نمونه بودند
عبدالرحمن ابن مبارک با توجه به اینکه مال فرواون داشت اما هیچ وقت دلبسته به آن نبودزهد به این معنا نیست که ما مال نداشته باشم نه محبت مال در دل نداشته باشیم .امام حسن بصری می فرماید: ليس الزهد في الدنيا بتحريم الحلال، ولا إضاعة المال، ولكن أن تكون بما في يد الله أوثق منك بما في يدك، وأن تكون في ثواب المصيبة - إذا أصبت بها- أرغب منك فيها لو لم تصبك.
وصیت دوم
وازهد بما في أيدي الناس يحبك الناس
انشالله در هفته آینده به این موضوع خواهیم پرداخت
خطبه دوم
فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی محضر همه شما نمازگزاران مومن تبریک وتهنیت عرض نموده واز خداوند منان خواهانم که ما را پاسدار دست آوردهای این انقلاب بزرگ قرار دهدبرادران عزیر این روزها، روزهایی ماندگار و فراموش ناشدنی در تاریخ ملت بزرگ ماست، روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که رساترین فریاد تاریخ، یعنی حضرت امام ، آن را رهبری کرد و به فرجام رساند دهه فجر، فرصت بازنگری در ارزش ها و آرمان هاست؛آرمان های بزرگ ،ما اهل سنت نظام وانقلابمون را دوست داریم جامعه اهل سنت وعلما وبزرگان ما همیشه تابع فرامین ودستورات مقام معظم رهبری بوده وهستند بنده دراین مجال به یکی از دست آوردهای مهم انقلاب اشاره می نمایم یک از دست آوردهای مهم انقلاب ما به رهبری حضرت امام ایجاد وحدت در کل جامعه بخصوص بین شیعه وسنی بود که بسیار این مساله حایز اهمیت است مساله که دشمنان اسلام ونظام به هیج عنوان آن را قبول نداشتنداما بحمدالله وفاق وهمدلی در بین آحاد مردم نمود پیداکرد مساله دوم پیشرف مدارس دینی ومساجد اهل سنت بعد از پیروزی این انقلاب بزرگ صورت گرفت که همه این موارد حایز اهمیت است همجنین مهمترین مساله پرچیده شدن نظام ظلم وستم وخود گامگی ها بود برترین مشخصه این انقلاب بزرگ مردمی بودن آن است ما برخود لازم بدانیم که از دست آوردهای این انقلاب حراست وپاسداری کنیم
برادران عزیر اکنون که درموقعیت حساس و سرنوشت سازی از دوران انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم، مسئولیت ما ایجاب می کند تا واقعیت ها، ریشه ها و آثار گوناگون انقلاب را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بشناسیم و تا می توانیم پاسدار این انقلاب باشیم انقلاب ما بر پایه معنویات شکل گرفت معنویات را فراموش نکنیم امام خمینی(ره) در معرفی انقلاب اسلامی و بیان رمز پیروزی آن فرمودند: « این قیام، قیام حق بر باطل بود، قیام عبودیت بر طاغوت بود پیروزی ما در این بود که نهضت ما جنبه معنوی و اسلامی داشت. مهمترین مساله هم این است که ما تاریخ این انقلاب را بخوانیم وبه نسل های آینده انتقال دهیم این انقلاب امانتی هست در دست ما پس باید پاسدار آن باشیم همچنین این را وظیفه خود بدانیم که در راهپیمایی 22بهمن حضور فعال داشنه باشیم تا مشت محکمی باشد بر دهان یاوه گویان وودشمنان انقلاب درپایان بنده باردیگر فرا رسیدن دهه مبارک فجر و وبیست ودوم بهمن ماه سالروز پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی را به ملت شریف ایران،وبخصوص به شما نمازگزاران مومن تبریک ع و تهنیت عرض می نمایم و امیداوریم گرامی داشت پیروزی انقلاب انگیزه ای برای انقلاب درونی ما باشدانشالله
بازديد:2403| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت