« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

وحدت جهان اسلام يك ضرورت مهم است | خبرها 28 دي 1392
وحدت جهان اسلام يك ضرورت مهم است


مولوی "عبدالحمید اسماعیل زهی" در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: میلاد مسعود حضرت رسول اكرم(ص) كه برای همه بشریت مایه بركت بوده است، پیام برادری و اخوت را برای جهانیان به ارمغان آورد.

وی در تشریح فضای قبل از بعثت نبی مكرم اسلام (ص) افزود: سرزمین حجاز قبل از بعثت نبی مكرم اسلام با تفرقه روبرو بود و مردم مدینه از اختلاف و جنگهای قومی دیرینه رنج می بردند و صدها كشته و اسیر این جنگها به جا گذاشته و كینه و كدورت در قلوب مردم جا گرفته بود.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: قبایل عرب در كل جزیره العرب با هم درگیر بودند و فضای غالب، كشتار و درگیری و خونریزی بود و افرادی را در جامعه آن زمان تعریف و ستایش می كردند كه از همه بیشتر جنایت می كردند و آدم می كشتند.

مدیر دارالعلوم مكی اهل سنت زاهدان افزود: حضرت رسول(ص) وقتی تشریف آوردند و قرآن نازل شد و زمانی كه همه مردم جزیره العرب در دین اسلام داخل شدند اخوت عجیبی با هم پیدا كردند و آنقدر محبت آمد كه قرآن می فرماید اگر شما همه ذخایر دنیا را مصرف می كردید كه این برادری و اخوت را ایجاد كنید امكان پذیر نبود مگر با امداد خداوند كه با دین اسلام این محبت را ایجاد كرد و این اخوت ایمانی و دینی است.

وی تاكید كرد: ما یك اخوت ایمانی و دینی با همه مسلمانان و یك اخوت انسانی هم با كل بشریت داریم كه همه از نوع انسانیم و ماموریم با همه انسانها محبت داشته باشیم و نیكی و خیر به آنان برسانیم مگر آنانی كه غیر مسلمانند و با ما در جنگ هستند و به ما ظلم و جنایت می كنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به نامگذاری هفته وحدت توسط امام راحل افزود: به مناسبت میلاد نبی مكرم اسلام، امام راحل این هفته وحدت را مطرح كردند تا اخوت و برادری بیشتر باشد و معنایش این نیست كه اخوت فقط همین یك هفته است بلكه همانطور كه در جمهوری اسلامی هفته های مختلف موجود است هفته برای آن است كه این اخوت را بیشتر مطرح كنیم و خصوصا بهترین موقع بحث، میلاد نبی مكرم اسلام است كه نزد اهل سنت دوازدهم ربیع الاول و نزد برادران شیعه هفدهم ربیع الاول است.

وی افزود: هفته وحدت به این معنا نیست كه ما بیاییم فقه یكدیگر را قبول كنیم یا تفكرات هم را بپذیریم بلكه ما آنقدر مشتركات داریم كه در مقابل آن، اختلافات خیلی محدود است و ما باید به این اشتراكات چنگ بزنیم و مشتركات را بگیریم و در اختلافات هر كس خودش می داند و خدایش.

مولوی عبدالحمید تاكید كرد: باید برای همدیگر احترام قائل باشیم و نسبت به یكدیگر حرمت بگذاریم و به مقدسات و بزرگان یكدیگر اهانت نكنیم و تهمت و افترا به هم وارد نكنیم و در قلبمان نیز نسبت به یكدیگر عداوت و كینه نداشته باشیم.

وی تصریح كرد: همه فرق اسلامی در اسلام داخل هستند و دین اسلام اینها را دور هم جمع می كند و لذا برادری ما نه سیاسی است و نه مقطعی است بلكه اخوت ما اسلامی است و بنا به دستور قرآن است.

مولوی عبدالحمید افزود: ممكن است برخی برادران اهل سنت یا برادران شیعه این فكر را كنند كه اتحاد ما به این معنا است كه باید ما مسایل اعتقادی خود را رها كنیم و همه باید بیاییم و مراسمات خاص مذهبی یكدیگر را بپذیریم، اما اینطور نیست و هم رهبر فقید انقلاب اسلامی و هم رهبر معظم انقلاب و سایر شخصیتهای بزرگ كشور نیز بارها تاكید داشته اند كه وحدت به این معنا نیست كه ما از مسایل خودمان به خاطر مصلحت بگذریم بلكه مصلحت آن است كه هر كسی به دیدگاه و فقه خودش عمل كند اما با هم اختلاف نكنیم و به مشتركاتی كه داریم بپردازیم.

مدیر دارالعلوم مكی اهل سنت زاهدان ادامه داد: اصل مهم همین مشتركات است و باید به همین اصول مشترك چنگ بزنیم و از مختلفات و تحریك همدیگر پرهیز كنیم.

وی در بیان ضرورت وحدت در جهان اسلام گفت: اكنون وحدت در دنیای اسلام یك ضرورت است زیرا جهان اسلام را می بینیم كه مسلمانان دارند در نتیجه اختلاف در خون هم می غلطند و هزاران انسان كشته می شوند و دشمنان اسلام كه از بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی خیلی خشمگین هستند تلاش دارند مسلمانان را به جان هم بیندازند و بیداری اسلامی را به ضرر منافع خود می بینند.

مولوی عبدالحمید افزود: در چنین شرایطی بیشتر نیاز است كه مسلمانان به اسلام و اخوت اسلامی برگردند و دركنار هم قرار بگیرند و از اختلافات پرهیز كنند و خودشان اختلافات میان خود را مدیریت كنند و به سازش بكشانند و خودشان مسایل خود را حل كنند زیرا مسلمانان، دلسوزی غیر خود ندارند كه بیایند و اختلافاتشان را حل كنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاكید كرد: دیگران همانهایی هستند كه اختلافات را به وجود آورده اند و آنها هرگز نمی خواهند این اختلافات حل شود مگر اینكه خودمان بخواهیم این اختلافات را حل كنیم و انسجام اسلامی داشته باشیم.

مولوی عبدالحمید درباره تحولات كشورهای اسلامی در منطقه نیز اظهار داشت: درباره تحولات سوریه، عراق، مصر و یا جاهای دیگر معتقدم دست دشمنان در کار است و تمام مشکلاتی که جهان اسلام به ویژه در خاور میانه با آن مواجه است همه به خاطر حفظ امنیت اسراییل است.

وی افزود: بیگانگان و اجانب شرق و غرب، مسلمانان را به جان هم می اندازند تا نیروی آنها صرف یکدیگر شود و مسلمانان همچنان عقب مانده بمانند و از پیشرفت و ترقی محروم باشند.

مولوی عبدالحمید تصریح كرد: به جای اینکه مردم سوریه، عراق، مصر و سایر بلاد اسلامی كشورهایشان را توسعه دهند و بسازند، دشمنان اینها را گرفتار جنگ داخلی کرده اند و بنده دست اجنبی و بیگانه را در این کار می بینم.

وی افزود: دشمنان اسلام، بیداری اسلامی را نمی توانند تحمل کنند و نمی خواهند اسلام مجدد به زندگی مسلمانان برگردد و راه نجات هم تنها در این است كه مسلمانان به جای اینکه وابسته به شرق و غرب باشند و به تمدنهای آنها رو بیاورند باید به اسلام رو بیاورند و وابسته به اسلام و قرآن و الله تعالی باشند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاكید كرد: آنچه که بنده راه حل می بینم برای قضایا، سعه صدر و وسعت دید است .

مولوی عبدالحمید تصریح كرد: اعتقاد ندارم اختلافی که در عراق و سوریه هست اختلاف مذهبی باشد و این جنگ را جنگ شیعه و سنی نمی دانم بلکه اینها نتیجه شیطنت اجانب و روی اختلافات بر سر قدرت است و هر کسی می خواهد قدرت را دست بگیرد و بعد که به بن بست می رسند بحث مذهب را جلو می آورند و مطرح می کنند.

وی افزود: اینها صدها سال با هم بوده اند و این اختلافات مال الان نیست و مال ۱۴۰۰ سال قبل است و این همه سال درگیر نشدند و الان چطور شده که درگیر شده اند. لذا اگر اینها همدیگر را تحمل کنند و با هم بنشینند کل مشکلاتشان حل می شود و مسایل مذهبی هم مطرح نمی شود.

مدیر دارالعلوم مكی اهل سنت زاهدان در پایان تاكید كرد: در اسلام چیزی به نام جهاد نکاح، نه در میان شیعه و نه در میان اهل سنت جایگاهی ندارد و هیچ گروه و مذهبی در اهل سنت این اعتقاد را ندارد و اینها تهمتهایی است که افراطیون می زنند.
وی افزود: در اسلام حمله انتحاری و اینکه کسی بمب ببندد و خودش و دیگران را بکشد هم وجود ندارد و این مسایل در اسلام نیست ،اینها ریشه ای در اسلام ندارد ما معتقدیم علاج تروریسم که دنیا از آن در رنج است و یک بحران در دنیا است و حمله های انتحاری و سایر مسایل، این است که جهانیان به جای اینکه با حمله نظامی بخواهند مقابله کنند با تروریسم و این مسایل، بهترین راه گفتمان است که بروند به اینها بگویند شما چه دردی دارید و مشکلات شما چیست .
وی در پایان سخنانش بار دیگر بر محبت اهل بیت نزد اهل سنت تاكید كرد و افزود: اهل سنت به اهل بیت پیامبر اعتقاد و محبت دارند و همانطور كه به صحابه عشق می ورزند به اهل بیت هم عشق می ورزند و اهل بیت و صحابه هر دو جزو مقدسات اهل سنت محسوب می شوند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: در نزد اهل سنت همانطور كه مقام اهل بیت بسیار رفیع و بلند است مقام صحابه و یاران حضرت رسول كه ایشان را نصرت و یاری كردند بالا است و همینطور مقام كسانی كه هم صحابی هستند و اهل بیت آن حضرت هستند مثل سیدنا علی و سیدنا حسن و حسین رضی الله عنهم كه دو مقام دارند و اینها نزد اهل سنت بسیار عزیز هستند.

وی افزود: اگر شما در منطقه بلوچستان بررسی كنید در مناطق سنی نشین می بینید كه چه اندازه نام اهل بیت در میان اهل سنت فراوان است به طوری كه همان اندازه كه در میان شیعه نام اهل بیت موجود است در میان اهل سنت هم هست و ما تا كنون نتوانسته ایم بگوییم در میان شیعه بیشتر و در میان اهل سنت كمتر است و یا بالعكس و احساس ما این است كه به طور مساوی این مساله بین شیعه و اهل سنت است كه این خود نشان عشق و علاقه اهل سنت به اهل بیت می باشد.

....................................
منبع: خبرگزاری تقريب
بازديد:1145| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت